Pagina's

dinsdag 12 maart 2013

Wittkouwer R. pp. 125-130&141-154


"De proportie is het alfa en omega van elke handeling van bouworden"'
"con bella proportione"
"In alle bouwwerken moeten de delen met elkaar overeenstemmen, en dusdanige proporties hebben dat elke afzonderlijke maat kan dienen om het geheel een evenzeer alle overige delen te meten"
"De getallen die er de oorzaak van zijn dat de harmonie van klanken ons oor verrukt, zijn de zelfde die onze ogen ven ons verstand behagen"
"We zullen daarom al onze regels voor harmonische relaties ontlenen aan musici die dit soort getallen zeer vertrouwd zijnm eb aan die bijzondere dingen waarin de natuur zichzelf het meest voortreffelijk en volmaakt toont"
"De harmonische verhoudingen die in de natuur besloten liggen openbaren zich in muziek"
" De drie gemiddelde die de muzikale intervallen bepalen nemen een centrale plaats in in het denken over proportie"
"Alle ruimtelijke proporties hebben hun equivalent in de constananties van de Griekse toonladder"
"Proportie is gemeenschappelijk aan en geldt voor alle dingen die aan maat, gewicht en getal zijn onderworpen"
"Een en twee derde lang word door wordt door Palladio aanbevolen als een van de zeven mooiste en best geproportioneerde typen vertrekken"
"Het geheim van de kunst berust op proportionalita"
"Getallen hebben een goddelijke kracht als de proporties harmonisch zijn"

Voor Palladio en andere architecten in de renaisance waren proporties van groot belang. Als een gebouw niet uit de juiste proporties was ontworpen, zou je er geen rust in kunnen krijgen. Er werden daarom vele studies gewijdt om tot de meest ideale proporties te komen.
Er werd hierbij vooral gekeken naar de muziek, niet naar alle muziek, alleen naar die van componisten waarvan de klanken zo waren dat dit de ideale tonen wel moesten zijn. Want zoals muziek moest klinken voor je oren z'n rust moest een gebouw uitstralen voor je ogen.
Men dacht ook dat deze bepaalde componisten gebruik maakte van de klanken uit de natuur en omdat de natuur het meest perfect was, werden de verhoudingen die uit deze muziek voort kwamen voor perfectie aangezien.
De Proporties werden als belangrijk geacht, omdat je ze overal in terug kon vinden, in de kosmos, de natuur, de mens, de muziek. Daar moest een reden voor zijn, de rede die hiervoor gegeven werd in de Renaissance was dat ze voor het perfecte het goddelijke stonden. Bij die perfectie moest je met alles dus ook met gebouwen zo dicht mogelijk in de buurt komen