Pagina's

vrijdag 1 februari 2013

Vitrivius - de perfecte Harmonie




“If nature has formed the entire body in such a way that the limbs are in proportion to the entire body, it would seem that the ancients reasonably determined that, when executing a building, they should also take into consideration the precise measurements of the parts in relation to each other and to the entire body […] They derived the basic measurement, apparently essential for all buildings, from limbs of the body, such as the palm, the foot and the yard.” - Vitruvius






Vitruvius geloofde er sterk in dat het menselijk lichaam de perfecte harmonie, verhoudingen en schoonheid symboliseerde. Hij wil met deze uitspraak duidelijk maken dat men bij het realiseren van gebouwen, het menselijk lichaam als voorbeeld moet nemen. Als je begrijpt hoe de menselijke ledematen zich tot elkaar en tot het gehele lichaam verhouden, kun je dit toepassen in de bouw. Hier komt dan ook de gulden snede vandaan. Als men de gulden snede toepast op gebouwen, resulteert dat in harmonieuze en “kloppende” gebouwen.

Tijdens de Renaissance werd de mens gezien als een gelijkenis van god. Hierdoor werd het menselijk lichaam geïnterpreteerd als de belichaming van het universum. Nu kon men dus beweren dat de gebouwen, die het menselijk lichaam representeerde, ook een kosmisch belang hadden.
Het gevolg voor de villa-architectuur was de bewustwording van de relatie tussen villa en landschap, oftewel mens en natuur. De tuin moest worden ontworpen met als doel: een natuurlijk landschap creëren rondom de villa, en om de harmonie uit de chaos van de natuur af te leiden. Hierdoor ontstond een spel tussen de representatie van de natuur, en het structureren hiervan.

- Rik Bollen,

Bronvermelding:
Van der Ree P., Smienk G., Italian villas and gardens, Amsterdam: Toth, 1993, 298p.