Due to its centralized shape it is
usually suggested in descriptions of the villa that it is situated on top of
the hill as an isolated object. The villa does indeed stand out in the
landscape because of its location on a plateau and also because it is rotated
forty-five degrees to the north, independently of the local topography, in
order that all facades of the house should receive some sunshine each day.
Closer examination, however, reveals that despite its apparent autonomy the
villa has been placed in the landscape with the utmost care.
Uit deze tekst blijkt hoezeer de architectuur van Palladio
aan het begin van een nieuw tijdperk stond. Palladio probeerde tussen deze twee
werelden te staan en beide te dienen. Het is duidelijk te zien dat hij de indruk
wilde wekken dat villa en landschap gescheiden staan, dat er een duidelijke
scheidingslijn is tussen natuur en cultuur. Als men deze relatie tussen mens en
natuur nader bekijkt, blijkt dat er wel degelijk rekening is gehouden met de
plaatsing van de villa in het landschap. Zo zijn de vier zichtlijnen over het
landschap zeer belangrijk voor het ontwerp van de villa. Verder “speelt” de
villa met het landschap als men eromheen loopt. Het laat steeds meer van het
landschap zien en als men richting de villa loopt, komt deze steeds meer in
zicht. Deze villa is een extreem geval van de mogelijkheden om het landschap te
confronteren met een geheel gecontroleerde en formele architecuur.
Bronvermelding:
Van der Ree P., Smienk G., Italian villas and gardens,
Amsterdam: Toth, 1993, 298p.